onsdag 13 november 2013

Vegetarisk chili

Jag googlade lite efter inspiration när jag ville göra en vegetarisk chili och när jag mixade lite vad andra har i med hur jag själv ville göra tyckte jag själv att det blev så gott att vi har ätit det tre gånger på två veckor.


Jag är ju inte så jättenoga med antal och mängder och mått och så när jag lagar mat men som exempel hade jag idag:

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 morötter
1 squash
1 gul paprika
1 röd paprika

I den ordningen hackade jag (vitlöken pressas) och kastade ner grönsakerna i en kastrull med lite olja. Där får de fräsa runt en stund. Nästa steg är sås och kryddor:

2 paket krossade tomater
1 tärning grönsaksbuljong
nästan 1 tsk sambal oelek (jag hade tagit mer om det bara var till mig)
typ en matsked stevia strö (eller socker om man inte är rädd för kolhydrater)
kanske 1 tsk spiskummin (jag gillar inte när det blir för mycket, egentligen "borde" det nog vara mer)
säkert uppåt 1 msk oregano
lite paprikapulver (två skak?)
lite chilipulver (tre skak?)
ett par skak salt 
säkert fem skak svartpeppar

När allt har puttrat och grönsakerna börjar bli mjuka (men lite tuggmotstånd är gott), efter kanske 10 minuter, är det dags för bönorna:

1 burk vita bönor i tomatsås
2 burkar kidneybönor, som först sköljs i kallt vatten

Bönorna får vara med tills de är varma bara och sedan är det klart. 
En klick gräddfil passar väldigt bra till och vi har dessutom gjort "Catarinas ostsnacks" till när vi har bjudit på detta (recept här). Fast med tortillas i stället för tunnbröd och med mager riven ost. De är skitgoda och det var gott till, men kör man GI eller så får man ju låta bli.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...