söndag 1 juli 2012

Kalorifritt iste

Eftersom det ska vara bra att söta kaffe och te med tänkte jag att det ju måste gå att göra iste med stevia också. Och det blev jättegott!

Jag kokade upp en liter vatten och slängde i två tepåsar och några steviablad. Sedan fick det stå en stund, hur länge beror på hur mycket tesmak man vill ha. Tepåsarna kastade jag men steviabladen fick vara kvar när det ställdes in i kylen för att bli riktigt kallt, och sedan skvätte jag i lite citronsaft.

Det här ska jag dricka hela sommaren!
Nu är det ju inte alla som har en egen steviaplanta i trädgården, så jag provade fram ett recept som alla kan göra, med Stevia strö från Ica. 

Varsågoda:

1 liter vatten
2 påsar citronte 
Koka upp
½ dl stevia strö
Låt tepåsarna vara kvar 5-10 minuter, resten får stå tills det svalnat nog att ställa i kylen.
1 msk citronsaft

Helt kalorifritt är det kanske inte, till exempel står det på teet att det har "<4 kcal per 100 g", och någon liten kalori kanske det finns i citronsaften också. Men stevia har inga kalorier, och det blir precis lika sött och gott som med socker, utan konstig bismak som man skulle få med andra sötningsmedel. 

Perfekt läskande för varma sommardagar, så köp hem en påse och prova genast!

Funkar att doppa jordgubbar i också, godare än godis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...