onsdag 11 juli 2012

När jag gör det lite väl omständligt

Det krävs väl kanske inte någon extraordinär superuppmärksamhet för att se att det står "Första boken" på omslaget. Men av någon anledning gick det mig helt förbi när jag valde ut och köpte Haruki Murakamis 1Q84.



Jag är en sådan person som tycker det är väldigt viktigt att läsa böcker och se filmer i rätt ordning och ha föregåeende färskt i minnet. För varje ny Harry Potter var vi tvungna att se alla tidigare en gång till, så även Sagan om ringen, Bourne och Twilight till exempel. Inte för att det behövs med Twiligtht eftersom jag typ kan böckerna utantill, men ändå.

Även om man kan förstå uppföljare och uppskatta dem utan det här lätt tvångsaktiga beteendet, så finns det alltid detaljer och hänvisningar som man kanske missar om det var ett tag sedan man påbörjade, som i det här fallet, en trilogi.
Så när jag väl upptäckte att det fanns uppföljare var jag tvungen att komma fram till någon slags strategi.

Jag undersökte saken och såg att även om alla tre böckerna har kommit ut, är det bara första och andra som finns i pocket. Och eftersom jag redan köpt första i pocket var jag ju även tvungen att ta hänsyn till estetiken i bokhyllan. Det kändes helt enkelt inte okej med två pocket och en inbunden.

Så trots att jag var väldigt sugen på att sätta mig i bilen, åka in till stan och köpa andra boken för att direkt fortsätta där jag hade slutat, blir jag helt enkelt tvungen att vänta till september när tredje pocketen kommer så jag kan köpa och läsa tvåan och trean på en gång.

Och då måste jag naturligtvis läsa om första boken först.

Tur att den var bra.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...