söndag 9 december 2012

Granen - och så lite mögel

Vi köpte gran igår,som Harry hjälpte mig bära till bilen. "Jag är stajk som en bjön" sa han och tog ett redigt tag om toppen. Idag har vi klätt den.

Det tog sin lilla tid dock, eftersom vi fick bryta på grund av vad som i efterhand kan komma att kallas "Den stora mögelincidenten" eller "Varför farmors tomte fick benen amputerade".
I januari stoppade jag ner en egentillverkad flugsvamp av lera i plastlådan märkt "JUL". Eftersom den hade fått sitta i en julgrupp förra året var den kanske tydligen lite fuktig. Och så gick det som det gick, jag ska bespara er närmare beskrivningar.
En hel del tomtar fick sätta livet till, andra klarade sig alltså med amputerade ben och en hel del ättika i rocken för luktens skull och står på tork för senare utvärdering. 

Farmors tomte - värd att kämpa för
Men. De som överlevde, tack vare att mögel fäster så illa på porslin, har i alla fall aldrig varit renare.

Till slut fick vi i alla fall fram allt vi skulle ha. Barnen hjälpte till båda två. Harry hängde kulor och Lilly höll sig ur vägen. Jag ger er; julgranen!




Vi fick möblera om lite för att granen skulle få plats. Ganska mysigt om ni frågar mig. 

(Fråga mig helst inte om krukväxterna dock, jag vet inte riktigt vad som har hänt den stackarn i mitten. Jag lovar att köpa nya efter jul.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...