söndag 23 december 2012

Min grönkål

Som den halländska fru jag är har jag bestämt mig för att tillaga grönkål till julbordet. Det hade varit coolare att utgå från färsk kål, men det finns nog bara i Halland. Här på Smögen får vi nöja oss med fryst.


Det enda jag hade att gå efter var att svärmor kör i sirap och grädde. Jag ville ändå inte följa något recept utan tänkte bara improvisera och om typ tio år eller så ha det perfekta egna receptet. Fast det blev faktiskt rätt gott direkt.

Jag smälte en klick margarin i stekpannan och hällde sedan i en påse hackad, fryst grönkål. Jag tror det var Findus. Den fick tina och fräsa runt ganska länge tills vattnet försvann. Då hällde jag i sirap. Jag gjorde fyra hjärtan som på bilden, mer exakta mått än så har jag inte. Jag saltade och pepprade och så gick jag lite crazy och slängde i en nypa chili flakes. Ungefär en deciliter grädde tror jag att jag hällde i, som fick koka ihop med kålen så att det kändes ordentligt stuvat.
Till sist pressade jag i saft från en hel lime.

Kanske anpassas receptet imorgon, i så fall får jag återkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...