torsdag 31 januari 2013

Ajvarkyckling med squashtagliatelle





Så här gör man den goda middagen vi åt härom dagen:

Bryn strimlad kycklingfilé i lite olivolja. Salta och peppra lite.
Häll på någon typ av matlagningsgrädde, jag kör oftast Milda mat extra, och en stor klick Ajvar Relish.
Medan det småputtrar ihop sig hyvlar man en squash per person i tunna skivor som sedan skärs i strimlor. Jag har ingen mandolin, men osthyvel går bra. Första halvan håller jag squashen i handen, och sedan lägger jag den med platta, hyvlade sidan ner och skär resten som en ost. Man kan använda potatisskalare också, men det tar mycket längre tid.
Rosta en näve cashewnötter snabbt i en het panna.
Hacka lite persilja och blanda ner i kycklinggrytan.
När kycklingen är klar att servera kokar man squashen i en minut bara. Häll av vattnet och servera direkt så den inte mjukar till sig för mycket.

(Om man inte vill vara så himla nyttig kan man ju såklart använda vanliga tagliatelle också. Då brukar jag komplettera med strimlad purjolök som får koka med sista minuten.)

På med nötterna och lite extra persilja bara för att det är fint och så är det klart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...