måndag 28 januari 2013

Fullkornsrisotto

Mamma hade vägarna förbi och har sovit här inatt. Vi ville att hon skulle få nåt gott att äta så vi tog fram den sista av pappas rökta lax ur frysen. (De är ju skilda så det är inte så att hon äter den hemma jämt.)

Planen var att testa en risotto med hel dinkel (dinkotto?) men eftersom det inte fanns på Maxi fick det bli fullkornsris. Jag tyckte att det krävdes mer vätska än när man följer ett vanligt recept med arborioris, men annars gjorde jag en standardgrund med scharlottenlök i olivolja, ris, matlagningsvin, grönsaksbuljong och vatten när vinet kokat in. Och sedan mera vin och mera vatten tills riset är mjukt. Och så parmesanost såklart. Ganska mycket.



Det gröna är sparris som jag kokade först och sedan hackade i. Och så ett par nävar ruccola som bara blandades i precis när vi skulle äta.

Efter en vecka med bara nutrilett hade jag väl inte världens högsta krav, men jag är rätt säker på att det här var gott på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...