söndag 7 april 2013

Grön ärtsoppa


När jag gör min superenkla gröna ärtsoppa gör jag alltid bara en portion, eftersom Harry "inte äter soppa" och min man fått för sig att det inte är gott. 
Men det är det. 

Jag hackar och mjukar upp en halv gul lök i lite olja i en kastrull. Sedan häller jag på vatten som får koka upp innan frysta gröna ärtor tillsätts. En tärning grönsaksbuljong och lite svartpeppar och sedan får det koka några minuter innan jag mixar alltihop.

Proportionen ärtor/vatten beror lite på vilken mixer man har. Med en "riktig" med lite mer kraft i brukar jag ha ungefär lika, till exempel 2½ dl av varje, men kör jag stavmixer eftersom det blir mindre disk behöver det vara ungefär dubbelt så mycket ärtor som vatten för att inte bli blaskigt. Inget exakt recept alltså, men blir det för tjockt är det ju bara att hälla i mer vatten medan man mixar, så hellre mycket ärtor från början. 

Gott. Snabbt. Vegetariskt. Kalorisnålt. Och väldigt lite kolhydrater.

Perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...