tisdag 9 april 2013

Min nyttiga coleslaw

Va?
Nyttig?
Nähä, det är ju massa majonnäs i coleslaw!

Inte i min!


Jag har experimenterat lite och kommit fram till ett sätt att göra jättegod coleslaw. Nyttigt!

Jag strimlar och hackar vitkål i mindre bitar. För två personer (det räcker till fler men är det nyttigt kan man lika gärna äta mycket, eller hur?) använder jag ungefär en fjärdedels vitkålshuvud. Vitkålen läggs i kokande vatten och får koka 1-2 minuter. Inte för länge, för då ändrar den smak, inte för kort, för då blir det så jobbigt att tugga. Jag skalar och river en stor morot eller kanske två små med den grova rivsidan på rivjärnet och finhackar en halv gul lök. Eventuellt kan man låta morotsrivet koka med kålen sista halva minuten eller så, innan man häller allt i ett durkslag så det får rinna av och svalna lite.

I en skål blandar jag en burk Kesella (eller vilken kvarg man vill såklart), 2 tsk vinäger (vit), 1½ tsk senap, 1 tsk stevia strö och så lite lagom med salt och peppar. Gojsa ner grönsakerna och det är klart.

Vi har inte ätit denna som en liten klick sås, utan som enda tillbehör till pannbiffar enligt det här receptet (utan chevrén). Som de är eller med fetaost i. Nästa gång tänkte jag göra lite morotsstavar i ugnen (låtsaspommes), slänga en ostskiva och kanske en tomatdito på pannbiffen och servera med en saltgurka skuren på längden. Så kan man låtsas att man är på puben.




2 kommentarer:

  1. Nu har jag just gjort den för femte gången. Helt oslagbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag ser ju att det är många som läser det här inlägget, men vad roligt att veta receptet blivit testat med!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...