onsdag 28 mars 2012

Lite rabatt

Idag var det dags för trädgårdsskola igen, så jag har varit på Plantagen. Uteavdelningen hade äntligen öppnat, och där kan jag gå hur länge som helst. Jag får på riktigt värsta lyckokänslorna av att gå runt och drömma bland perenner och häckar och skit (gödsel alltså).

Just idag blev det dock bara lite fröshopping.

Tagetes, jordgubbe, johannesört, vallmo, sömntuta, pysslingkrage och aster
Tagetes ska man ha ihop med rosor, potatis och jordgubbar för de utsöndrar något som gör att skadliga nematoder i jorden dör.
(Haha, vilken nörd jag är som kan massa sånt här, men bara i teorin)
Eftersom jag tycker det är skitfult med orange "70-tals-tagetes" letade jag särskilt efter den här ljusa sorten, som heter Vanilla.

Johannesörten ska vi ha till julsnapsen. Resten valdes för att de är fina förstås, men utifrån att de är ettåriga och inte behöver förodlas. Rabatten ska fyllas med perenner efter hand, men eftersom det blir dyrt att köpa allt på en gång tänkte jag fylla upp den med sommarblommor i år.


Jordgubbarna måste jag hålla på med inne dock, de ska jag och Harry så imorgon och ställa i köksfönstret. Han tror att vi ska äta dem imorgon, kan hända att han blir lite besviken när vi öppnar påsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...