söndag 4 mars 2012

Labantårtan

Jag ville testa att göra en tårta som såg fin ut när man skar upp den, så jag tog en sockerkakssmet och delade i tre skålar och färgade med olika mycket röd karamellfärg.






Första lagret fick bara mosade hallon och andra glasyr som färgades ljusrosa med lite hallon. Det hade nog gett mer effekt om man gjorde bottnarna lite tjockare, men ganska fint tycker jag nog att det blev ändå.


På den första tårtan spritsade jag Laban med lakritssås, men det flöt ut ordentligt. När vi väl skulle äta var hela ögonen svarta och Laban var plötsligt inget snällt spöke längre.


Så till den andra gjorde jag kristyr och färgade med Guldsoya, såskulör. Det är bara 1 % soja i, så jag tänkte att det inte direkt skulle smaka så mycket, och det gjorde det inte heller. Och Laban höll sig mycket finare, även om han ser lite stirrig ut ser jag nu. Och så glömde jag visst näsan.



Förra året gjorde jag en Makka Pakka-tårta. Det var inte riktigt lika enkelt, så det var tur att vi bara hade ett kalas då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...