måndag 11 juni 2012

Porterstek - bästa receptet

Vi kände för en riktig söndagsmiddag när vi skulle ha finbesök igår, så Kristian rotade fram en bit av någon stackars älg i frysen och så gjorde vi en porterstek ungefär efter det här receptet.


Jag kan varmt rekommendera detta som bjudmat, så himla skönt att man kan göra nästan allt i förväg. Jag började med middagen redan vid lunch och sedan var det bara att värma köttet och reda såsen. Klyftpotatis klarar ju sig själv i ugnen så det kan man ju också ha klart innan middagsgästerna kommer.
(Inte våra gäster då, för de kom klockan två, men vanliga middagsgäster som kommer när man ska äta middag liksom.)


Hur som helst blev den här såsen helt sjukt god. Jag hade lite mer vitlök och mindre soja än receptet, och så lade jag till någon matsked flytande honung, allt efter kommentarer på receptsidan. Och jag skojar inte, det blev fantastiskt!
Vi hade klyftpotatis till, med flingsalt och ganska mycket timjan på eftersom det var timjan i såsen. Med stekkrympta champinjoner och röd vinbärsgelé också blev det hur gott som helst.

Mycket godare än nutrilett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...