torsdag 28 juni 2012

Tvättstugan

Det har blivit dags för rundturen att fortsätta. Ni har fått se köket, matsalen, badrummetsovrummet och barnkammaren. Här har ni tvättstugan:


Rejäl plats för handtvätt tänkte vi. Inte speciellt vanligt förekommande, men ändå. Vi tvättar penslar här också, det är faktiskt oftare. Köksinredning från IKEA, skynket är ett gammalt duschdraperi.


En skohylla från IKEA till tvättmedel. I hundskålen lägger jag allt jag hittar i min mans fickor. Det är som tur är många saker han är betydligt bättre på än att tömma fickorna innan han slänger byxor i tvätten.


Fin gammal lampa. Jag gillar taket också, gjuten betong med träavtryck.


Vi fick fixa i ordning tvättstugan innan vi flyttade in, för den var helt tom så när som på den gamla tvättunnan som vi har i eldgropen nu. Vi skrapade väggarna och målade gult för att det skulle kännas lite glatt. Och så lade vi små plattor direkt på betonggolvet. Det tog lång tid och det är lite ojämnt. "Men det ska synas att man har gjort det själv" som vi brukar säga.

Vi köpte en extra barnstol när Harry var liten för att ha här nere och det har varit jättebra. Just den dagen jag tog bilderna hade jag extra mycket att sortera så då fick datorn följa med ner och vakta Lilly, men i vanliga fall kommer man rätt långt med en klädnypa att bita på. Är Harry med ner tycker han att det är jättekul att hjälpa till att lägga tvätt i maskinen och tumlaren. Inte direkt effektivt, men mysigt. 



 Jag är väldigt nöjd med mitt sorteringssystem.  Vi har flera vita tvättkorgar i plast som vi bär tvätten upp och ner i. På det viset finns det alltid en ledig som kan stå och samla smutstvätt på golvet i vår garderob. När en sådan är full bär jag ner den och sorterar. I de svarta korgarna som syns i förra bilden har jag sextiograders, blått och svart. Och sedan har jag de här fem för brunt/lila, rött/rosa, grönt/gult, "ljust men inte vitt" och vitt.

Antingen väntar jag tills det finns så mycket i en korg att det fyller en maskin, eller så kombinerar jag till exempel ljust och vitt  eller grönt och blått om det inte finns något i som riskerar att färga av sig eller något vi är extra rädda om. Det går ju lika fort att sortera i flera korgar eftersom man ändå lyfter ett och ett plagg ur smutstvättkorgen, men riskerna för missfärgning har minskat väsentligt.
Harry gillar att sortera också. Han kastar kläder i den korg jag pekar på och ropar "Ja, jag vann!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...