tisdag 19 februari 2013

Kyckling med rödbetsquinoa och ost

Detta kommer vi definitivt att äta igen. Jag har klippt ut receptet från någon samling, kanske GI, kanske LCHQ. Det slår mig att jag kanske borde noterat vems recept det var från början, men nu har jag inte gjort det.
Jag tipsar vidare ändå.



Kycklingfiléer bakas i ugnen med olivolja, vitlök, torkad basilika, salt och peppar. 200 grader typ 20 minuter, kycklingen måste ju bli klar.
Två rödbetor per person skalas, klyftas och kokas. Låter man dem ligga kvar lite i vattnet när de är färdiga tappar de inte färgen. Jag tycker det är mycket smidigare än att koka dem hela som det brukar stå i de flesta recept med rödbetor.
Blanda lika delar olivolja och flytande honung, max en matsked av varje till fyra portioner, med lite salt och peppar. Rödbetorna blandas med kokt quinoa i honungsdressingen. Kolla att "svansarna" på quinoan liksom har vecklat ut sig, då är det klart. Det kan smaka lite bittert annars.
Några skivor getost fick lite örtagårdskrydda på sig och så har man bladpersilja till. Fetaost funkar säkert också, men getost och rödbetor är verkligen gott ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...