måndag 18 februari 2013

Mitt system för bättre vardagsmat

För några veckor sedan skrev jag att jag hade kommit på hur jag skulle göra för att vi skulle äta lite bättre och få mer variation i vardagsmaten.
Så här gör jag nu:

  1. Jag letar recept som faller inom de ramar jag vill ha. Grundtanken är mindre kolhydrater och lågt GI, men jag vill inte begränsa mig till en strikt GI-diet och absolut inte LCHF, eftersom jag ändå vill hålla kalorierna nere. Närmast kommer jag LCHQ, men som sagt, jag begränsar det inte till en diet, detta ska ju vara vad vi äter varje dag. Men många recept för dessa dieter funkar ju ändå. 
  2. Jag för över recepten på kort. Receptkort är ju en gammal klassiker, och det var det jag ville ha burken till såklart. Jag har medvetet valt att inte försöka göra så fina kort att det ska bli ett litet pysselprojekt varje gång jag hittat ett nytt recept, utan skriver bara dit det eller knipsar fast ett utklipp. Jag har även skrivit av de recept som passar in från vår vanliga receptbok, som de var eller anpassade (potatis blir kålrot, spagetti blir squash till exempel).
  3. Jag veckohandlar. När listan ska skrivas väljer jag ut så många recept jag behöver ur burken i stället för att försöka komma på själv vad vi ska äta. På det viset står det inte bara falukorv och köttfärs till tacos varje vecka. Sedan får de korten ligga längst fram i burken. Eller oftast bara kvar framme på bänken om jag ska vara ärlig.
  4. Jag lagar mat. Till oss vuxna enligt recepten, men till barnen så som jag tror att de kommer att äta. Och jag tar inte bort deras kolhydrater! Äter vi köttfärssås och strimlad squash får de spagetti till och lite squash i bitar. Bara så ni vet. 

Hittills funkar detta jättebra och vi har ätit så himla god mat de senaste veckorna! Går ner i vikt gör vi också, även Kristian som inte varvar med nutrilett. Om något inte skulle vara gott kastar vi bara kortet, men hittills har alla åkt tillbaka i burken.


Jag har redan delat med mig av några av de nya recepten, och det kommer såklart komma fler. Jag gör en ny etikett så man kan få fram alla inlägg på en gång. Den får heta "LCVM - Low Carb VardagsMat". För att jag tyckte det var lite roligt bara. Jag har lagt till den på gamla matinlägg också, sådana med recept som har hamnat i burken.

Eventuellt hade det funkat utan burken också kanske. Men jag gillar burkar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...