onsdag 27 februari 2013

Pannbiff med pestobulgur



Har testat att göra pannbiffar i ugnen och är mycket nöjd med resultatet.

Pannbiffar:
500 g nötfärs
1 ägg
1 pressad vitlöksklyfta
½ dl mellangrädde (jag hade Milda mat extra som vanligt)
1 tsk torkad basilika
salt och peppar
100 g chevréost

Blanda allt utom osten och forma pannbiffar på en plåt. Tryck ner en bit ost i mitten och stek dem i ugnen på 175 grader. De blir klara på ca 15 minuter, men efter ca 12 minuter rekommenderar jag att man sätter på grilleffekt på ugnen och kör typ två minuter på varje sida. Annars ser de rätt grå och tråkiga ut.

Medan pannbiffarna var i ugnen kokade jag bulgur och brynte en rödlök och lite brysselkål delad i fyra delar. Kålen fick först koka några minuter i lättsaltat vatten (hade de varit hela är fem minuter lagom före man steker dem). Kokt bulgur och 3 msk pesto blandas ner i pannan med löken och kålen och får bli varmt. Eventuellt behövs lite salt och peppar, smaka av.

Strö på pinjenötter som rostats lite i en torr panna (förslagvis rostar man nötterna före man bryner lök och kål och låter dem vänta i en skål) och servera.

Tips:

Jag gjorde dubbel sats pannbiff och stekte en plåt utan chevré för att äta en annan dag med till exempel ugnsrostade rotfrukter eller bara potatis, gräddsås och lingon om man vill det. De pannbiffarna lades i frysen med bakplåtspapper mellan så man kan ta upp precis så många man vill ha. Väldigt bra för snabba vardagsmiddagar. Det här gick så fort och var så smidigt, och dessutom blev de väldigt saftiga och goda.
Jag kommer aldrig stå och steka pannbiff i stekpannan igen!

2 kommentarer:

  1. Och där blev jag hungrig och gick och hämtade en ost-ris-kaka i skafferiet... Du verkar va en höjdare på mat!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, glad att vara till inspiration, även om det bara är en riskaka..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...