måndag 23 januari 2012

Matsalen

Det låter kanske lite grandiost med sal, men det är ändå matsalen vi kallar det lilla rum vi för det mesta äter i. Inredningen är ganska neutral för att man ska kunna duka med olika stilar och färger.

Här står ett mycket fint bord som min man fått av sina föräldrar, tillsammans med vita stolar från EM.

I ett hörn står också vår fina fåtölj. Det är en Status, designad av Gustav Axel Berg på 1930- eller 40-talet, åter i produktion av Bröderna Andersson. Vår är ett fyndat utställningsexemplar som gömts undan i ett hörn, långt från smutsiga snurrsugna barn.

Här står även gitarrer. Inte för att de nödvändigtvis har i en matsal att göra, utan mest p.g.a. uteslutningsmetoden: "I hallen får de ju inte plats", "I badrummet kan de ju inte stå", "I barnens rum går de nog sönder" etc.

Tavlor "målade" under en tv-kvälls reklampauser för att vi skulle ha något att sätta på tavellisterna. Krokodilen har min pappa gjort i slöjden.

Den stora tavlan har vi gjort tillsammans, min man och jag, för åtta-nio år sedan skulle jag tro. Kristian gjorde förarbete med spackel och grejer, och sedan fick jag måla för att det skulle passa ett rum i lägenheten vi bodde i då.

I fönstret står lite blå grejer för att matcha fåtöljen. Ljusstakar från Indiska, krukor köpta på loppisar, kakburken på Tradera.

Lampan har jag också ropat in på Tradera. Vi sålde Kartell-lampan vi hade innan på Blocket och gick med vinst på bytet, mycket bra.

Och så till sist, tofsen i ventilationsluckan. Jag var i och för sig mer nöjd med den innan Montazami liksom gjorde alla tofsar till sina, men den pryder fortfarande sin plats tycker jag, och får väl vara kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...