lördag 18 februari 2012

Falukorv - del 3

Den spännande följetongen om vad man kan göra med falukorv fortsätter.

Vardagsgryta

Detta är en stor favorit som jag gärna lagar om vi ska bjuda folk på mat på just vardagarna. Receptet kommer från Hoa-Hoa Dahlgren, och min pappa hittade det i någon tidning för länge, länge sedan.
Detta behövs:

Falukorv
Gul lök
Paprika
Gröna äpplen, typ Granny Smith
Curry
Mjölk
Mjöl/redning
Buljongtärning (kött- eller grönsaks-)


Fräs falukorven lite själv först och sedan tillsammans med lök, paprika och äpplen. Jag tycker om att hacka alltihop ganska smått så att man liksom maximerar chanserna att få olika bitar på skeden samtidigt när man äter. 
Proportionerna ungefär: Till 400 g korv är det lagom med en gul lök, en stor paprika och två äpplen, men det är verkligen inte noga. På bilden har jag till exempel för lite korv (eftersom Harry äter den rå), för lite lök (eftersom Lilly blir skrikig) och för mycket äpple (eftersom det är gott med mycket äpple).
Rör ner en massa curry. Till mängden ovan hade jag tagit i alla fall tre matskedar. Så här gult ska det vara:


Sedan häller man på något ur mjölkfamiljen. Enligt ursprungsrecept standardmjölk, men jag brukar ta vad jag har hemma. Idag blev det lättmjölk och ett paket Milda mat extra. Mjölk och redning så att det blir så mycket och tjock sås som man tycker om. Låt småputtra någon minut, men det ska fortfarande finnas lite knaster i äpplena. Servera med ris och knäckebröd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...