måndag 13 februari 2012

Lite kök

Jag har redan visat lite badrum, matsal och sovrum. Nu blir det lite kök. Närmare bestämt de delar som det gick att ta kort på om jag samlade ihop alla stöksaker och flyttade till andra delar.
Köket totalrenoverades 2008.


På den här bilden syns ett par av mina favoritsaker med vårt kök. 
Den svarta granitskivan var dyr, men oj, vad ofta vi pratar om hur nöjda vi är med den. Det är så skönt att bara kunna sätta varma grejer var man vill, och att slippa vara rädd att vatten ska förstöra skivan. 
En annan smart sak, som jag hade läst om i något inredningsreportage och absolut ville ha, är jalusiskåp på bänken. Inne i skåpet finns eluttag och här förvarar vi bland annat mixern, som bara är att dra fram på bänken när man ska ha den. Och med "man" menar jag "jag" eftersom min man inte kan använda mixern. Han får liksom inte ihop delarna och låtsas i stället att han hellre hackar för hand.


Hörnet med ett smart snurrhörnskåp. Här ser man vår vita diskho och hur luckor och handtag och så ser ut. Köket är från HTH. Och så ser man fönsterbrädan som vi gjort själva och satt en liten teaklist på.


Det rosa kylskåpet från Smeg var det första vi köpte. Vi hade sett det i en tidning och när det var lite billigare på en mässa passade vi på fastän vi inte ens hade börjat planera köket. Många har trott att vi skulle tröttna men det har vi absolut inte gjort. Många tror också att min man är "snäll" för att han "låter mig" köpa ett rosa kylskåp, men vi valde färgen gemensamt.
I det här jalusiskåpet står brödrosten. Klockan är från Åhléns och vågen från någon loppis. Lampan, som jag tycker hemskt mycket om, är Verner Pantons FlowerPot. Vi köpte den här.



Här är vår halvö, eller "hön" som vi kallar den. De fyra stora lådorna är vårt skafferi. På andra sidan står tre barstolar och här sitter vi mycket. På den här bilden syns murstocken som vi knackat bort putsen från och oljat och pigmenterat lite. Här syns också golvet som jag lade med hjälp av min svåger. Det är ett klickgolv i linoleum från Forbo. Lättskött och miljövänligt. Och snyggt.
Tapeten vill jag byta. Jag har egentligen inte tröttnat på den på grund av de stora blommorna, som jag trodde att jag skulle göra, utan tycker helt enkelt inte att den passar in riktigt. Vi fick så bråttom att välja tapet innan köket skulle in att vi bara tog en svartvit som vi båda tyckte var fin. Men den sitter bara på en vägg så det är ju inte så krångligt att byta. Det svåra är att hitta rätt.
Det syns inte på bilden, men underlägget glaset står på har jag gjort genom att klistra tapet på plexiglas och sätta lite möbeltass under. Det skulle ju i och för sig gå att visa om jag tar en bild till. Vänta lite...

...
...
...
...
...


Nu så:


Oj. Tapetsera om kändes helt plötsligt som ett mycket större projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...