söndag 1 april 2012

Mitt kartotek

Jag har aldrig haft speciellt gröna fingrar, men nu när vi har en stor trädgård vill jag gärna lära mig så mycket som möjligt och försöka sköta om den så gott det går. För att få lite ordning på allt vi har i rabatterna och allt som ska göras fixade jag mig ett eget litet kartotek.



När jag kom på idén sökte jag på Tradera (såklart) efter en lagom stor burk, och hittade den lilla blå. Sedan fick jag syn på den röda med likadant mönster och var självklart tvungen att ha den också. I den förvarar jag utrivna artiklar från trädgårdstidningar och lite fröpåsar och så. I den blå har jag själva kartoteket.


Jag klippte lagom stora kort av hårt papper och har sorterat dem på två sätt. Dels finns det en flik för varje månad med kort där det står till exempel "Beskär rosorna" eller "Ta in vattenslangen" eller "Plantera ut dahliorna". Och sedan finns det flikar för allt vi har planterat, sorterat under till exempel "Perenner" eller "Rosor" eller "Buskar". På de korten knipsar jag en bild från förpackningen och lite annan info eller så skriver jag lite om hur det ska skötas. Och så anger jag var växten finns och när den sattes dit. 


Strategin de här första åren är att köpa typ allt som vi tror är fint och sedan köpa fler av de som är fina när de väl är på plats. Då är det bra att veta vad det var för något tänker jag.

Jag inser ju att det här kanske kan verka "lite överambitiöst", men förutom att jag faktiskt tycker att det är lite mysigt att pyssla med det här så har jag ju mer koll. I teorin i alla fall.

Hur många kort jag än har är det ju ändå själva utförandet som räknas, och hur det går med den saken återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...